Jak zarobić z platformą ZarabiajNaFotografii fotografując imprezy sportowe?

czwartek, 19 marca 2012 14:59
autor: Paweł Zmysłowski
sport_1

Fotografujesz imprezy sportowe lub nie robiłeś tego do tej pory? Teraz możesz robić zdjęcia podczas zawodów pływackich, meczów piłkarskich, wyścigów rowerowych, zawodów gokartowych, narciarskich, gimnastycznych i lekkoatletycznych, pokazów sportów walki, zawodów tanecznych itd. Oprócz samej satysfakcji możesz na tym również nieźle zarobić. Jak? Podpowiadamy…

Szukaj imprez sportowych, które trudno jest sfotografować. Dynamika, złe warunki oświetleniowe, refleks to tylko niektóre trudności, z którymi musisz się zmierzyć podczas zawodów czy wyścigów. Dla zwykłego „pstrykacza” są to problemy nie do przejścia. Ty jednak masz inny sprzęt i – co najważniejsze – umiejętności. Przykładowo, podczas wyścigów gokartowych zrób więc zdjęcie dziecku, które bierze w nich udział. Koniecznie sfotografuj moment dekoracji. Niepowtarzalne zdjęcia? Masz je! Co dalej?

W artykule przedstawiamy tylko niektóre z pomysłów na to, w jaki sposób wykorzystać narzędzie ZarabiajNaFotografii podczas fotografowania imprez sportowych. Skupimy się więc na zawodach jeździeckich/kursach tańca oraz meczach piłkarskich jako przykładach.

Zawody jeździeckie czy kursy tańca, w których bierze udział głównie młodzież i dzieci, to świetna okazja do tego, aby zrobić wiele ciekawych ujęć. Rodzice przychodzą kibicować swoim pociechom. Dziadkowie są dumni ze swoich wnuków. Zwykle podczas takich imprez zapraszanych jest wiele sław ze świata sportowego. Rodzice i rodziny dzieci biorących udział w zawodach chętnie kupią na pamiątkę zdjęcia w dobrej jakości. Zwykle sami nie dysponują drogim sprzętem, obiektywami z dużą ogniskową, a przede wszystkim – brak im umiejętności by w efektowny sposób uchwycić dynamiczne sceny. Fotograf, który robi zdjęcia podczas zawodów ma więc gwarantowaną klientelę na zdjęcia. Jak więc dotrzeć do rodziców/dziadków, którzy się rozjadą po zawodach? Nic prostszego.

Przed imprezą należy stworzyć album sprzedażowy w Vertis.pl. Warto wydrukować wizytówki z linkiem i innymi informacjami prowadzącymi do albumu, w którym można będzie zobaczyć niepowtarzalne zdjęcia z imprezy oraz kupić je na pamiątkę. Godzinę przed imprezą rozdaj wizytówki na krzesełkach dla gości (jeśli zawody odbywają się w zamkniętej hali). Wizytówki takie możesz rozdawać również – samemu lub przy pomocy osoby, którą weźmiesz do pomocy – po  prostu na widowni oraz wśród młodych sportowców.

Jeśli jesteś znanym w okolicy fotografem, a zawody sportowe są zapowiadane w Internecie (na stronach organizatora) warto zadbać o to, aby już tam pojawiła się informacja o tym, że zdjęcia będzie robił profesjonalny fotograf (nawet jeśli takim nie jesteś) i że będzie galeria ze zdjęciami, zabezpieczona – w zależności od okoliczności – hasłem dostępu. Hasło takie umieszczasz na wizytówce i w ten sposób nie musisz się już obawiać naruszenia czyjejś prywatności. W porozumieniu z organizatorem umieść informację o możliwości zakupu zdjęć na plakatach informujących o zawodach lub poproś go, aby zgodził się na rozdawanie wizytówek już podczas rejestracji czy kupowania biletów wstępu. W ten sposób każda osoba, która zakupiła bilet/zarejestrowała się będzie powiadomiona o albumie. Możesz zrewanżować się kilku zdjęciowym, bezpłatnym serwisem z zawodów. Z pewnością zachęcisz go w ten sposób do współpracy. Jeśli masz swoją stronę internetową warto, abyś zapowiedział na niej informację o zawodach. Będzie to transakcja wiązana – Ty reklamujesz zawody, zawody reklamują Ciebie.

Czy marzyłeś kiedyś, aby zrobić sobie zdjęcie zeznanym i ulubionym piłkarzem? Z pewnością nie jeden z Was będąc małym dzieckiem myślał właśnie o tym oglądając mecze w TV.  Dzisiaj jesteś już dorosłym człowiekiem, ale cała rzesza młodych kibiców wciąż chce spełnić swoje marzenie i zrobić sobie zdjęcie ze swoim ulubieńcem. Jest wielu fanów/kibiców, którzy kochają swój klub i kolekcjonują wszelkiego rodzaju gadżety, artykuły i zdjęcia z nim związane. Robią w domach ołtarzyki dla swoich drużyn i chwalą się zdobytymi pamiątkami przed kolegami. Z pewnością najważniejszym rekwizytem na takim ołtarzyku byłoby zdjęcie z uniesionym w górę szalikiem drużyny. Możesz spełnić te marzenia. Zastanawiasz się, jak?

Wystarczy podczas meczu stanąć z aparatem naprzeciwko kibicującego klubu i robić zdjęcia każdemu z osobna. Fotografując mecze piłkarskie nie tylko spełnisz marzenia, możesz również  na tym zarobić sprzedając zdjęcia z imprezy. Wydrukuj w  tym celu wizytówki i podobnie jak w przypadku zawodów jeździeckich/tanecznych rozdaj je kibicom. Umieść wizytówki za wycieraczką samochodów, które zaparkowały pod boiskiem – w ten sposób wszyscy, którzy nie otrzymali do tej pory informacji dowiedzą się o tym, że zdjęcia są do nabycia lub obejrzenia w galerii internetowej.

Zamieść informację o albumie na swojej stronie internetowej – z pewnością nie jeden klient zajrzy z ciekawości do galerii. Dogadaj się z organizatorem meczu, że w zamian za bezpłatny serwis z zawodów otrzymasz foto akredytację. Być może zgodzi się na powieszenie banera, na którym poinformujesz o tym gdzie można zobaczyć i kupić zdjęcia z imprezy – (link do albumu), a także kto je wykonywał (strona www). Dzięki temu dajesz sobie możliwość zarobienia pieniędzy i reklamy własnej firmy/swoich usług.

Jeśli nie uda Ci się porozumieć z organizatorem, spróbuj innej metody. W dniu rozpoczęcia sprzedaży biletów na daną imprezę podejdź do kasjerek, wręcz przysłowiową „paczkę kawy” i zostaw wizytówki, które będą dołączane do biletów. Możesz również dogadać się ze Stowarzyszeniem Kibiców – na ich stronie zamieść link do galerii. Z pewnością zgodzą się na umieszczenie informacji o Twojej galerii chcąc wykorzystać zdjęcia do swoich celów. Nawet jeśli na początku nie będziesz w pełni usatysfakcjonowany, przyzwyczaisz kibiców – Twoich nowych klientów – do sprzedaży zdjęć przez Internet. Wieści w tym środowisku rozchodzą się szybko. Możesz więc liczyć na wzrost zainteresowania z imprezy na imprezę.

Opisane wyżej przykłady pokazują, jak wiele jest pomysłów i możliwości zarobku wokół fotografii na imprezach sportowych, o których do tej pory nawet nie pomyślałeś. To, ile zdjęć sprzedasz zależy od tego, ile siły włożysz już nie w samo fotografowanie, bo to z pewnością robisz dobrze, ale w poinformowanie ludzi o tym, że masz nową usługę. O tym, że nowoczesna technologia pozwala w dzisiejszych czasach na zakup zdjęć bez wychodzenia z domu. Bądź zatem kreatywny w swojej pracy, nie narzekaj, że za mało zarabiasz. Szukaj nowych możliwości, a z pewnością szybko osiągniesz sukces.