Rozmiar ma znaczenie czyli o formacie odbitki komunijnej.

czwartek, 19 marca 2012 14:54
autor: Artur Ragan przy współpracy z fotografem Bogusławem Makarem
zajawka_rozmiar ma znaczenie

Tak dla dzieci, rodziców, jak i dla fotografów, nadchodzi sezon komunijny. Sezon, w którym lekko zestresowane pociechy w wytwornych strojach są najważniejszym tematem rozmów dla wielu rodzin. Dla nas jedno jest pewne – wszyscy będą żądali zdjęć!

Jeśli chodzi o moment przyjmowania sakramentu – reportaż fotograficzny to podstawa, ale do tego dochodzą często zdjęcia w domu i plener albo zdjęcia pozowane w studiu. Oczekiwania klientów, czyli rodziców, są wysokie. Fotografie muszą być idealne, wymuskane i dopieszczone, a cena – najlepiej minimalna. Mała jest świadomość tego, że my, fotografowie, dajemy z siebie bardzo wiele, robiąc zdjęcia i godzinami siedząc nad obróbką graficzną przed komputerem. Ale jak wiadomo, tego typu argumenty opornie trafiają do osób, które nigdy nie wykonywały fotografii z prawdziwego zdarzenia. Na argumenty o drogim sprzęcie najczęstszą reakcją jest wzruszenie ramion. A do tego wszystkiego można spotkać się z konfrontowaniem ceny zdjęcia wykonanego przez profesjonalistę z ceną wykonania odbitki w tanim labie. Co z tego, że to porównanie ma taki sam sens jak porównywanie ceny gotowego mebla z ceną nieheblowanych desek.

Co zrobić, aby zmienić nieco postrzeganie naszej pracy przez klientów oraz ich negatywne nastawienie do zaproponowanych cen? Skoro tłumaczenie, że fotografia to nie to samo co popijanie piwka przed telewizorem nie odnosi skutku, trzeba zadziałać psychologicznie. Jednym ze skutecznych chwytów, jest zmiana formatu odbitek. Nasi klienci, drukując własne zdjęcia z wakacji, najczęściej wybierają tani i wygodny format 10×15 centymetrów. Ten format ma dwie wady – bardzo spowszedniał, opatrzył się, a poza tym klienci, przez to, że sami z niego korzystają, dobrze wiedzą, jaka jest jego cena. W dodatku najczęściej znają tę cenę z supermarketowego fotolabu, który powinien reklamować się sloganem: „Tylko u nas – dumpingowa cena za podłą jakość!”.

Wybierzmy zatem mniej popularny format 13×18 centymetrów. Po pierwsze dlatego, że na większej odbitce nasze zdjęcia będą wyglądały jeszcze lepiej – ten format od razu będzie wydawał się atrakcyjniejszy. Po drugie dlatego, że większy format zadziała na klientów psychologicznie – cena zdjęcia będzie dla nich bardziej uzasadniona. Taki fortel w większości przypadków usatysfakcjonuje naszych wymagających klientów. A zadowolony klient to podstawa!