Rozwiązania, które pozwolą wydłużyć cykl sprzedaży usług fotograficznych.

czwartek, 19 marca 2012 14:50
autor: Artur Ragan przy współpracy z fotografem Bogusławem Makarem

Początkujący fotografowie muszą spędzać dużo czasu na selekcji i korekcji zdjęć. Zasypują klienta setkami zdjęć różnej jakości, aby z mniejszym lub większym powodzeniem dowiadywać się, które się podobają, a które nie. Doświadczeni fotografowie wiedzą, KIEDY, w zależności od sytuacji, warto wykonać zdjęcie.

 

Wiedzą też, JAK dane zdjęcie wykonać, aby zostało docenione przez klienta. Zdają sobie sprawę, że praca nad fotografiami średniej jakości po prostu się nie opłaca. Klient otrzymuje od nich wybrany zestaw udanych dzieł. Do tej pory duża część zdjęć zrobionych w czasie imprez po prostu przepadała.W praktyce jednak klienci dość często proszą o wszystkie zdjęcia wykonane podczas wesela, jubileuszu, imprezy integracyjnej itd. – nawet te mniej udane. Wynika to na przykład z tego, że na wybranych ujęciach brakuje jakiejś osoby, brakuje zdjęć o charakterze nieformalnym albo klient odczuwa niedosyt, „bo przecież ciocia Hela miała taką piękną sukienkę” albo „pan prezes fikał jak Michael Jackson”.

Co zrobić, aby można było sprzedać jak najwięcej zdjęć, a w dodatku wydłużyć cykl ich sprzedaży? Jak to samo zdjęcie sprzedać kilka razy? Jak zbadać, które zdjęcia mają szansę się sprzedać?

Rozwiązanie jest od niedawna bardzo proste. Z pomocą przychodzi nam Internet. Klienci w trakcie fotografowanej imprezy otrzymują od nas przygotowane wizytówki z adresem internetowym. Po udanej imprezie znajdują zdjęcia w galerii internetowej, następnie przysyłają do nas zamówienia na odbitki wybranych fotografii. Proces ten może być rozciągnięty w czasie, jednak jest opłacalny – zdjęcia sprzedają się same i to nawet te, które w normalnych warunkach nie sprzedałyby się w ogóle. Taki wygodny system sprzedaży przeznaczony dla profesjonalnych fotografów proponuje portal Vertis.pl. Dla fotografa dostępny jest nieodpłatny profil podstawowy oraz płatny profil poszerzony o dodatkowe możliwości. Wszyscy sprzedający mogą ustalać ceny odbitek w zależności od formatu. Pliki po umieszczeniu na serwerze są objęte pełną ochroną danych, a galerie mogą być dodatkowo zabezpieczane hasłem. Bardzo przydatne mogą okazać się statystyki sprzedaży, które wykażą, jakie zdjęcia sprzedają się najczęściej – ogólny „plan sali”, „młoda para przy ołtarzu” – zdjęcia można otagować według własnego uznania i dzięki temu uzyskać informację na temat sprzedaży wybranej kategorii. Zyskujemy tym samym informację na temat tego, jakie zdjęcia warto robić.

Taki system sprzedaży jest również wygodny dla klienta, bo nie musi umawiać się z nami na oglądanie plików, bądź na wysyłanie maili z miniaturkami – ma dużo czasu, żeby móc się zdecydować. Na tej samej stronie ogląda zdjęcia i wysyła zamówienia na odbitki – to wygoda, która aż kusi klienta do zakupów. Uczestnicy imprez uzyskają dostęp do wielu dodatkowych, nieformalnych zdjęć – tych na których pewnie najbardziej im zależy.

Sprzedając zdjęcia w ten sposób, mamy możliwość zatrzymania pliku źródłowego wyłącznie dla siebie, co pozwala na sprzedanie tego samego zdjęcia po kilka razy oraz na kontrolowanie jakości odbitek – nasze fotografie nie będą drukowane w supermarketowych fotolabach, lecz w fachowym laboratorium fotograficznym.

Tego typu usługi to kolejny krok do przodu pod względem wygody i strategii sprzedaży. To co do tej pory wiązało się ze skomplikowanym organizacyjnie procesem, stało się bajecznie proste i przyjemne. Każdy fotografowany uczestnik imprezy z pewnością będzie chciał przynajmniej obejrzeć zrobione przez nas fotografie. Profesjonalny sposób ich prezentacji oraz łatwość zakupu zachęci go do wysłania zlecenia. Dzięki temu fotograf dalej będzie panem tego KIEDY i JAK.